(Pamplona 1979)

Carlos Irijalba

Carlos Irijalba (Pamplona, 1979) Se gradua en la Universidad del Pais Vasco y UDK Berlin (profesor Lothar Baumgarten) 2002. Actualmente es residente en la Rijksakademie de Amsterdam 2013/2014. Galardonado con la Beca Marcelino Botin 2007/08, el premio Purificacion Garcia 2009 y Generaciones 2009, entre otros. Ha expuesto recientemente en centros internacionales como el CCCB de Barcelona, Yokohama Art Center de Japón, el Herzliya Museum Israel o LMCC Nueva York.

 

Su trabajo analiza el modo en que la sociedad Occidental recrea un media abstracto que pierde toda relación excepto para consigo misma. En proyectos como Twilight y Unwilling Spectator trabaja entre la experiencia relativa de tiempo y espacio y la construcción colectiva de lo real.

 

En proyectos recientes analiza un cambio de perspectiva frente a un territorio concreto. Una fina superficie de cambio respecto a la historia, no política ni social, sino geológica, una medida de tiempo donde toda intervención de escala humana se desdibuja y se convierte, por ahora, en superficie. La experiencia de ese tiempo hecho relieve, pone acotaciones temporales propias de la geología junto a lapsos contemporáneos más próximos a nuestra escala como son los lapsos vitales, estacionales o urbanísticos. Un análisis del “nosotros” como agente activo autoconsciente.

/

Carlos Irijalba (Pamplona, ​​1979) graduated from the University of the Basque Country and UDK Berlin (Prof. Lothar Baumgarten) 2002. He is currently on a residency at the  Amsterdam Rijksakademie 2013/2014.  He has been awarded  Marcelino Botin Scholarship 2007/08 and the Purification Garcia and Generations 2009 Award 2009, among others. He has recently exhibited at international centers such as Barcelona CCCB, Yokohama Art Center of Japan, the Herzliya Museum Israel or LMCC New York.

His work examines how Western society recreates an abstract medium without references outside itself. In projects like Twilight and Unwilling Spectator, He works between the relative experience of time and space and the collective construction of reality.

In recent projects his work focuses on analyzing the  change in perspective on a specific territory. A thin surface change from history, not political or social, but geological, a measure of time where any human scale intervention fades and becomes, then  that time surface. .That time experience, manifested as a surface relief, setstime frames that combine tose  natural to geology with those closer to the human scale, such as vital, seasonal periods or urban contemporary periods. An analysis of "us" as self-conscious active agents.

 

PAGINA WEB / WEB PAGE   CARLOS IRIJALBA

 

GALERIAS / GALLERIES: MOISES PEREZ DE ALBENIZ

                                           JUAN SILIO

EDUCACION / EDUCATION

 

2013/14 -Rijksakademie van beeldende kunste. Amsterdam.

2009 -ISCP Program New York.

2004 -UDK: Universität der Kunst. Prof. Lothar Baumgarten. Berlin.

2003  -Graduated in Fine Arts at the Basque Country University. Bilbao.

1998  -Graduated at the Pamplona School of Art.

 

EXPOSICIONES  SELECCION / SHOWS (SELECTED)

 

2014

  • Amalgam. Solo show curated by Julia Geerlings.

  • Galerie Van Gelder. Amsterdam.

  • Concrete. Curated by Geraldine Barlow. MUMA Museum, Melbourne.

  • Insights into the Wemhöner Collection. OSRAM Höfe, Berlin.

  • Artists’ Film at Carroll/Fletcher, London. 

2103                  

  • High Tides. Galerie Sherin Najjar. Berlin

  • Coleccion VIII CA2M. Madrid.

  • L’Comme Lumiére. Gaitè Lirique. Paris

2012

  • UrdaibaiArte. Curated by Alberto Sanchez Balmisa. Urdaibai.

  • Delimitations. Curated by Ghila Limon. Herzliya Museum Israel.

  • Lost sites. Curated by Teresa Blanch. Centro Huarte. Spain.

  • Urban Proyections Yokohama Art Center. Japan.

2011

  • No one is an Island. Curated by Omar Lopez Chaoud.

  • Governors Island LMCC. New York.

  • Entre Temps. Curated by Francois Lostau. Le Carre, Bayone.

  • Rencontres internationales. Centre Pompidou, Paris.

2010 

  • Welcome home. Galeria Moisés Pérez de Albéniz. Pamplona

  • Off Mostoles CA2M  Mostoles.

  • 25 years INJUVE Art Prize curated by Maria Corral. Tabacalera Madrid.

  • Spain on the edge. Instituto Cervantes Chicago.

  • Queens move, White Box Satellite, Long Island City, NY.

2009

  • Atopía. Curated by Ivan de la Nuez. CCCB  Barcelona

  • Rencontres Internationales Jeu de Paume Paris. Reina Sofia Madrid.

  • RISK. Carlos Irijalba and Jasone Miranda. MA Studio. Beijing

  • Generaciones 2009. Itinerant. Spain.

  • Itinerarios 07-08 Beca Artes plásticas. Marcelino Botín Foundation.

2008

  • Ajenos. Curated by Raffalella Guidobono. Palazzo Sambuca. Palermo.

  • Extraños en el paraíso. Basque Contemporary Photography.

  • Instituto Cervantes of Beijing and Tokio.

2007

  • Balance. Curator: Raffael Gavarro. Galeria Unosunove. Roma

2006 

  • Injuve Exhibition 2006. Circulo de Bellas Artes. Madrid.

 

PREMIOS Y BECAS / AWARDS AND PRIZES

 

2013/14

  • Rijksakademie van beeldende kunste. Amsterdam.

2010

  • Revelation PhotoEspaña Prize.

  • Awarded CAM Arts Grant.

  • ISCP Artist in residence NY.

2009

  • First Prize Purificación García.

  • Honor Mention Generaciones 2009.

  • Matadero Madrid Mobility prize.

  • MA Studio Resident Grant. Beijing.

2007/08

  • Marcelino Botín Foundation Visual Arts Grant.

2006

  • Bilbao Arte Foundation Resident Grant.

  • Fine Arts Award Colegio de España. Paris.

2005

  • Visual Arts Grant for Creation Government of Navarre.

2004

  • Guggenheim Bilbao Photography Grant.     

  • First Prize Young Navarre artists.

  • 2003

  • Scholarship Universität der Kunst. Berlin.

 

PUBLICACIONES  (SELECCION) / PUBLICATIONS (SELECTIONS)

 

  • High Tides, by Lars Bang Larsen. Sense and Sostenibility. Urdaibaiarte. 2012.

  • The Whistle by Marco Antonini. Occulto. Edit. Alice Cannava. Berlin . 2011.

  • Ustedes/Nosotros by Luisa Fuentes Guaza. Iberoamerican young artists. Ed. Sr Tata. 2011.

  • Dictionary of disconfort in Culture. Josep Ramoneda. ATOPIA CCCB Barcelona. 2010.

  • Extraño no es sinónimo de Raro. Nuria Enguita. Iti. 07-08. Marcelino Botín Foundation 2009.

  •  Working on the necessity and uncertainty of balance. Raffaele Gavarro. Unosunove. Rome 2007.

  • Anamnesis. Fernando Golvano. Valencia- Sao Paolo Biennale Catalogue 2009.

  • INJUVE Catallog. Spanish Young art show 2006. Orlando Fernandez. 2006.

  • The last vehicle and the (non) place of reflection. Fernando Castro Florez. Catalogue. 2006.

  • About Lonely Genetics. Javier San Martin. Enviromnet series Catalogue. 2005.

 

OBRAS EN COLECCIONES / WORKS ON COLLECTIONS

 

  • Museo Patio Herreriano. Valladolid.

  • Artium Museo de Arte Contemporáneo de Vitoria.

  • CA2M Centro de Arte 2 de Mayo.

  • Marcelino Botín Foundation.

  • Fundación Coca Cola.

  • Obra social Caja Madrid.

  • Ministerio de Cultura.

  • IVAM Instituto Valenciano de Arte Moderno.

  • Colección Unicaja.

  • Colección CAM Caja Ahorros del Mediterraneo.

  • Colección Villar Mir.

  • Fundación Bilbao Arte.